Suicidpreventiva dagen 2024

10:e september 2024 hade Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP) ett webbsänt seminarium med anledning av den årliga Suicidpreventiva dagen.

Tisdagen den 10:e september var det den internationella suicidpreventiva dagen. En dag som lanserats av International Association for Suicide Prevention (IASP) och Världshälsoorganisationen (WHO) för att sätta arbetet med att förhindra självmord på agendan. I år anordnade NASP tillsammans med Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen en halvdag på temat "Individinriktade insatser".

Medverkade i programmet gjorde:

• Gergö Hadlaczky, Docent i psykologi vid Karolinska Institutet, Chef för NASP vid SLSO, Region Stockholm

• Johan Bjureberg, Docent i psykologi, Centrum för Psykiatriforskning, Karolinska Institutet

• Maria Skoglund, Förhandlargruppen Stockholm, Polismyndigheten

• Filippa Gagnér Jenneteg, Utvecklingsledare brukarinflytande & utbildningsansvarig peer support, NSPH riks, Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa Västra Götaland och Göteborg

• Pelle Gustafson, Chefläkare som arbetar med patientsäkerhet på Löf, Regionernas ömsesidiga försäkringsbolag

Med ledning av Kirsi Laitinen Kennebäck, utredare på Socialstyrelsen och Jenny Telander, biträdande enhetschef på Folkhälsomyndigheten.

Suicidpreventiva dagen 2024 - Individinriktade insatser