Skolor sökes till intervjustudie om senare skolstartstider

Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP) vid Karolinska Institutet och Region Stockholm söker högstadie- och gymnasieskolor i Stockholms län som vill delta i en intervjustudie. Syftet med studien är att undersöka genomförbarheten av senare skolstartstider.

Varför senare skolstartstider?

Tidigare studier har visat att nästan hälften av ungdomarna i Stockholms län sover mindre än åtta timmar per natt under skoldagar. För lite sömn kan påverka deras välmående negativt genom försämrad kognitiv funktion och en ökad risk för psykisk ohälsa.

Under tonåren sker ett biologiskt skifte som gör att ungdomar ofta har svårt att somna tidigt på kvällen. Att anpassa skolstartstiderna efter ungdomars naturliga sömnrytm skulle främja mängden sömn under skoldagar och potentiellt förbättra deras sömnkvalitet, välmående och akademiska prestationer.

- Vi vet att många ungdomar idag får för lite sömn, vilket kan påverka deras psykiska hälsa och prestation i skolan. Genom den här studien vill vi undersöka skolors attityder till en senare skolstart och om en sådan förändring kan vara ett steg i rätt riktning för att främja både ungas välbefinnande och inlärning, säger Theresa Lemke, projektkoordinator vid NASP, Karolinska Institutet/Region Stockholm.

Vad innebär intervjustudien?

Detta projekt syftar till att undersöka om en senareläggning av skolstartstider, från kl. 08:00 till kl. 09:00, kan vara en genomförbar insats i Stockholms län.

Genom intervjuer och fokusgrupper kommer vi att undersöka skolors beredskap och inställning till en senare skolstartstid. Skolor som deltar kommer att få dela med sig av sina erfarenheter och åsikter. Vi vill även förstå skolors perspektiv på vilka eventuella hinder och möjligheter en senarelagd skolstartstid skulle kunna innebära.

Vill din skola delta i studien?

Skolor som är intresserade av att delta kan läsa mer och anmäla sitt intresse på vår hemsida. Att delta i studien kan vara ett viktigt steg mot att främja ungdomars sömn, psykiska hälsa och välmående, samtidigt som det ger skolor möjligheten att vara en del av ett spännande forskningsprojekt.

Kontakt

För ytterligare frågor går det bra att kontakta projektkoordinator Theresa Lemke via mejl, theresa.lemke@ki.se.