- Analys av självmordstrender baserat på WHO:s dödlighetsdata
- BLISP
- EXPERIENCE
- Främjande av hälsosamma livsstilar för att förbättra psykisk hälsa
- GISS
- Journalgranskningsstudie
- POTION
- Regionala och nationella faktorer förknippade med självmord över tid i Sverige
- Samhällsekonomiska kostnader för suicid
- Senare skolstartstider
- Suicid i transportsystemet
- Suicid i vägtrafiken
- STEAM
- Utvärdering av låsbara medicinskåp
- Utvärdering av uppföljningssamtal
- Youth play
- Vetenskapliga artiklar
Projektet Youth Play: Fritid och Psykisk Hälsa
I det pågående forskningsprojektet Youth Play utforskar vi relationen mellan ungdomars psykiska hälsa och fritid. En viktig grund i projektet är att sätta ungdomar och deras livsvillkor i centrum. Initiativet strävar efter att belysa betydelsen av en meningsfull fritid för ungdomars psykiska hälsa samtidigt som att identifiera hinder som begränsar tillgången till meningsfull fritid.
Projektet Youth Play fyller en lucka inom psykisk hälsoforskning genom att kvalitativt utforska fritidskontexten och ungas upplevelser av densamma. Vi riktar vårt fokus mot vardagen; det vardagliga, glädjen, nöjen, livstillfredsställelsen, identitetsbildningen och sökandet efter ledig tid. För många unga måste fritiden noga planeras och prioriteras ofta bort i dagliga rutiner till förmån för läxor och andra plikter. Begränsad tillgång till platser och aktiviteter på grund av strukturella och logistiska begränsningar är en annan aspekt projektet beaktar.
I Youth Play utforskar vi hur fritid kan användas för att finna mening. Vi betraktar fritidens gemensamma natur genom delade erfarenheter och riktar blicken mot de små stunder av ledighet som ungdomar skapar i vad som faktiskt är en ganska hektisk ledig tid. Äldre ungdomar värderar gradvis ostrukturerad fritid och relationer med jämnåriga, umgänge och tid utanför hemmet. Vi överväger den utökade sociala världen av fritidsrelationer och fritidskontexten som en arena där olika erfarenheter blir möjliga.
I kärnan av projektet Youth Play ligger ett åtagande att förstärka unga människors röster och erfarenheter. Genom att prioritera deras perspektiv strävar initiativet efter att utveckla framtida forskning och interventioner som resonerar med de unika omständigheter och utmaningar som dagens ungdomar står inför. Projektets inledande fas innefattade gruppsamtal med 31 elever från olika socioekonomiska bakgrunder vid fyra gymnasieskolor i Stockholmsregionen. Preliminära resultat delades med de deltagande eleverna och skolorna. En vetenskaplig artikel håller för närvarande på att färdigställas och kommer snart att skickas ut för publicering.